Slováci chcú príspevok na dopravu. Firmy ho takmer neponúkajú
3m čítanie

Slováci chcú príspevok na dopravu. Firmy ho takmer neponúkajú

Podľa prieskumu Bolt Business by polovica zamestnancov uvítala, keby sa cesta do práce započítavala do pracovného času

Podľa nového prieskumu Bolt Business Commuting Survey 2025 patrí dotované dochádzanie medzi tri najatraktívnejšie benefity slovenských zamestnancov – hneď po stravných lístkoch a občerstvení zdarma. Napriek tomu ho v súčasnosti ponúka len 15 % zamestnávateľov. Záujem o tento benefit rastie s vekom aj vzdialenosťou od miesta výkonu práce.

Dochádzanie do práce je pritom bežnou súčasťou života väčšiny Slovákov – 81 % ľudí pravidelne dochádza, najčastejšie vlastným autom (42 %) alebo verejnou dopravou. Cestovanie je však pre mnohých stresujúce: 33 % uvádza dopravné zápchy, 32 % nepriaznivé počasie a 28 % náklady na palivo a parkovanie ako hlavné dôvody nespokojnosti.

52 % Slovákov si myslí, že čas strávený dochádzaním by sa mal započítavať do pracovného času. 39 % považuje cestu do práce za súčasť pracovných povinností, 36 % hovorí o dodatočných výdavkoch a 34 % tvrdí, že znižuje ich čas na oddych.

„Stále viac zamestnancov už nevníma dochádzanie ako neutrálny čas. Vnímajú ho ako súčasť pracovného dňa – aj kvôli reálnym nákladom, kratšiemu oddychu a prepojeniu s pracovnými povinnosťami. Ak chcú firmy udržať motiváciu ľudí a zároveň ich podporiť v návrate do kancelárie, mali by dochádzanie chápať nie ako osobnú záťaž, ale ako spoločnú výzvu. Práve benefity zamerané na mobilitu môžu túto medzeru pomôcť preklenúť a zvýšiť spokojnosť, lojalitu aj produktivitu,“ hovorí Silvia Plocháň Beňová, generálna manažérka Bolt Business pre Slovensko

Tri štvrtiny Slovákov strávia cestou do práce menej ako 30 minút – 36 % do 15 minút, 38 % medzi 15 a 30 minútami, zvyšok dlhšie. Priemerné mesačné náklady na dochádzanie sú 71 eur, na vidieku stúpajú až na 111 eur. Za férový príspevok považujú zamestnanci 66 eur mesačne.

Podľa prieskumu 78 % Slovákov si benefity overuje ešte pred prijatím pracovnej ponuky a 34 % tvrdí, že príspevok na dopravu by ovplyvnil ich rozhodnutie zmeniť zamestnávateľa.

„Naša analýza dochádzania ukazuje, že aj keď firmy svojim ľuďom načúvajú, ponúkané benefity často nezodpovedajú ich reálnym potrebám. Rozdiel medzi tým, čo zamestnanci najviac oceňujú, a tým, čo firmy skutočne ponúkajú, predstavuje veľkú príležitosť. Príspevok na dopravu alebo kompenzácia času stráveného na cestách patria medzi jednoduché, ale veľmi účinné spôsoby, ako zvýšiť spokojnosť a lojalitu zamestnancov,“ dodáva Silvia Plocháň Beňová.

Platforma Bolt Business umožňuje firmám poskytovať tieto benefity bez administratívnej záťaže – jednoducho nastavovať rozpočty, limity a sledovať využitie v prehľadných reportoch. Pre zamestnancov znamená tento benefit menší stres, úsporu času a udržateľnejší spôsob dochádzania.

Prieskum Bolt Business Commuting Survey 2025 prebehol v máji 2025 na reprezentatívnej vzorke 1 000 respondentov zo Slovenska. Zameral sa na správanie pri dochádzaní, preferencie hybridnej práce a vnímanie firemných benefitov.